Proposta municipal al Departament d’Ensenyament
A. CRITERIS DE PLANIFICACIÓ DE L’EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA
L’evolució demogràfica fa previsible la
reducció de grups de P3 de manera generalitzada arreu de la ciutat en els
propers 6 cursos i possiblement en els següents. La tendència, però, pot
canviar en una dècada i caldrà seguir l’evolució curs a curs. La reducció
afectarà de manera desigual a les escoles
segons vindrà indicada per les sol·licituds de places, cosa que hauria
de ser considerada juntament amb altres
factors, en les decisions de
planificació. Cal també mesures per
equilibrar la demanda estudiant els motius
extra-educatius pels quals alguns centres poden tenir menys sol·licituds
i establint accions que modifiquin les situacions materials, socials o
pedagògiques que les condicionen.
- Calcular
les previsions de places necessàries amb la ràtio màxima de 25 per a tot
el sistema.
- No
autoritzar increments de ràtio, com a criteri general, a cap centre
finançat amb fons públics.
- Establir
ràtios inferiors a les escoles amb
població socio-econòmicament desafavorida.
- En
les escoles de 2 línies, reduir una línia abans de tancar o fusionar
l'escola.
- En
el cas d'una zona o barri de la ciutat en el que es produeixi una
davallada demogràfica que faci impossible mantenir totes les escoles
obertes, després d'haver aplicat els criteris 1, 2 i 3 d'aquest mateix
apartat, els criteris a aplicar seran:
2a opció: la fusió d'escoles de manera dialogada, planificada i consensuada amb la comunitat educativa
B.
CRITERIS DE PLANIFICACIÓ DE L’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA
- Ampliar
els grups d’ESO en els instituts existents segons ho permetin les seves
instal·lacions.
- Crear
2 instituts-escola en centres de primària que reuneixin les condicions
d'espai i materials adequades. Els primers centres a considerar haurien de
ser aquells que disposen d’edificis
preparats per acollir l’escolarització de dues línies.
- Programar en els propers exercicis la construcció
d’un nou institut amb una sòlida oferta de noves especialitats de FP
segons les necessitats de Mataró i de la comarca.
- Autoritzar l’ampliació de grups que sol·licitin els centres concertats en l’oferta de 1r. d’ESO.
- Planificar la necessitat de places a ràtio màxima de 30. La ràtio de 30 alumnes per a ula hauria de ser la ràtio màxima aplicant les mateixes mesures de reducció de ràtio per centres amb alumnes en especials dificultats que les que s’apliquin als centres de primària.
- Preveure la creació del nou centre de secundària abans de la construcció del seu edifici definitiu i. si cal. amb la instal·lació de mòduls provisionals den terrenys propers a la zona.
C.
L’ESCOLARITZACIÓ DE LES SITUACIONS DE NEE
La cohesió escolar facilita de manera notòria
la cohesió social per això es valoren positivament les actuacions que s’han
desenvolupat en els darrers anys a Mataró per equilibrar l’escolarització en
els centres de l’alumnat amb situacions de necessitats educatives especials. Es
proposa seguir en la mateixa línia tot millorant la seva aplicació a partir
dels criteris següents:
1. Establir anualment, com s’ha fet fins ara, el nombre d'alumnes amb
NEE per aula. En cas que es considerés que la ràtio resultant és excessivament
descompensada, aplicar reducció de ràtio en els grups o be dotar als centres de
mesures excepcionals per atendre la diversitat.
2.
Compensar el desplaçament de l’alumnat a zones allunyades del
domicili.
3.
Proposar al Departament
d’Ensenyament que estudiï el restabliment dels ajuts als centres concertats per
aquest concepte, així com consolidar els ajuts socials locals.
4.
Reclamar més recursos directes, econòmics i de professorat, o
indirectes, com la reducció de ràtio, per al centres que atenen un % de NEE per
sobre del reglamentat.
2. Tendir a l'equilibri territorial, entenent com a tal la distribució al màxim d'equitativa per l'espai urbà dels equipaments educatius.
E.
EDIFICIS
Per atendre les necessitats d’equipaments per
a l’escolarització prevista en els propers anys, en condicions de la màxima
qualitat possible, caldrà desenvolupar les actuacions següents: la millora dels
edificis escolars amb certa antiguitat i, en especial, els dels centres en
zones socialment desafavorides;
l’adaptació d’edificis de
primària que hagin d’acollir grups de secundària; la programació i planificació
de noves construccions. S’acorda proposar l’aplicació dels criteris següents:
- Programar en els propers exercicis
pressupostaris la millora progressiva dels edificis existents.
- Programar en els propers exercicis
pressupostaris la construcció del nou edifici de l’escola Angeleta Ferrer.
- Programar en els propers exercicis
pressupostaris la construcció d’un edifici per a un institut a la Ronda
Rafael Estrany amb una sòlida oferta de FP.
- Programar en els propers exercicis
pressupostaris l’adaptació dels edificis escolars que passaran a tenir un
ús com a centres de secundària.
- Planificar la previsió d’un nou edifici
per a un Institut a Cerdanyola, segons ho determinin les necessitats
futures.
- Col·laborar
amb el Departament d'Ensenyament per desenvolupar projectes de suport a centres en
situació de desavantatge, ja sigui per la composició social del seu
alumnat, pel nombre d'alumnes amb NEE que escolaritzen, o per altres
circumstàncies alienes al seu projecte educatiu (potenciar projectes
singulars científics, musicals, artístics de teatre, dansa, lingüístics,
etc...)
- Elaborar
juntament amb el Departament d'Ensenyament criteris de suport als centres
en situació de desavantatge.
Ajuntament de
Mataró
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada