dijous, 30 de gener del 2014

CRITERIS DE PLANIFICACIÓ ESCOLAR DE MATARÓ 2013-2020

CRITERIS DE PLANIFICACIÓ ESCOLAR DE MATARÓ 2013-2020  
Proposta municipal  al Departament d’Ensenyament


 (Document elaborat a partir de les conclusions del procés participatiu i de la incorporació de les propostes recollides dels grups municipals i del govern municipal des del 18 desembre 2013 a gener 2014. També s’han considerat les informacions que disposem sobre els criteris del Departament d’Ensenyament en la planificació escolar de Mataró).


El Ple Municipal extraordinari del 26 de juny de 2013 va acordar endegar un procés participatiu sobre la planificació escolar de Mataró per als propers anys. S’acordava també que el procés fos impulsat pel govern i coordinat  pel Consell Escolar Municipal, i que conclogués amb l’elaboració d’un document de propostes i directrius per ser presentat al Ple Municipal. El document té la finalitat de ser el referent per a l’actuació municipal en la taula de planificació  escolar i en el diàleg amb el Departament d’Ensenyament de la Generalitat.


A partir d’aquests acords, entre els mesos de juliol i fins a desembre de 2013,  s’ha desenvolupat un procés participatiu coordinat per la Comissió de Planificació del Consell Escolar Municipal i d’un grup de treball dels grups polítics municipals. El CEM del dia 9 de desembre de 2013 va aprovar el  document “Informe dels resultats del procés participatiu sobre Planificació Escolar” que ha estat el referent del diàleg entre els grups municipals que ha donat com a resultat el següent acord polític sobre Criteris de Planificació Escolar de Mataró 2013-2020 que es presenta a la consideració del Ple de l’Ajuntament de Mataró.

A. CRITERIS DE PLANIFICACIÓ DE L’EDUCACIÓ INFANTIL I PRIMÀRIA

L’evolució demogràfica fa previsible la reducció de grups de P3 de manera generalitzada arreu de la ciutat en els propers 6 cursos i possiblement en els següents. La tendència, però, pot canviar en una dècada i caldrà seguir l’evolució curs a curs. La reducció afectarà de manera desigual a les escoles  segons vindrà indicada per les sol·licituds de places, cosa que hauria de ser  considerada juntament amb altres factors,  en les decisions de planificació. Cal  també mesures per equilibrar la demanda estudiant els motius  extra-educatius pels quals alguns centres poden tenir menys sol·licituds i establint accions que modifiquin les situacions materials, socials o pedagògiques que les condicionen.

 En cas que per la davallada demogràfica a la ciutat calgui tancar alguna línia  es proposa que els criteris a seguir siguin els següents:

  1. Calcular les previsions de places necessàries amb la ràtio màxima de 25 per a tot el sistema.
  2. No autoritzar increments de ràtio, com a criteri general, a cap centre finançat amb fons públics.
  3. Establir ràtios inferiors a les escoles  amb població socio-econòmicament desafavorida.
  4. En les escoles de 2 línies, reduir una línia abans de tancar o fusionar l'escola.
  5. En el cas d'una zona o barri de la ciutat en el que es produeixi una davallada demogràfica que faci impossible mantenir totes les escoles obertes, després d'haver aplicat els criteris 1, 2 i 3 d'aquest mateix apartat, els criteris a aplicar seran:
         1a opció: la creació d'un institut escola amb dues línies d'ESO
         2a opció:  la fusió d'escoles de manera dialogada, planificada i consensuada amb la comunitat educativa


B.   CRITERIS DE PLANIFICACIÓ DE L’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA

 L’evolució demogràfica fa preveure, amb un alt grau de certesa, l’increment de la població escolar de 1r. d’ESO de manera continuada en el període considerat i anys següents amb un salt en el curs 2016-2017. Per donar resposta adient a aquestes previsions es proposen adoptar els següents criteris de planificació:
  1. Ampliar els grups d’ESO en els instituts existents segons ho permetin les seves instal·lacions.
  2. Crear 2 instituts-escola en centres de primària que reuneixin les condicions d'espai i materials adequades. Els primers centres a considerar haurien de ser aquells que disposen  d’edificis preparats per acollir l’escolarització de dues línies. 
  3. Programar  en els propers exercicis la construcció d’un nou institut amb una sòlida oferta de noves especialitats de FP segons les necessitats de Mataró i de la comarca.
  4. Autoritzar l’ampliació de grups que sol·licitin els centres concertats en  l’oferta  de 1r. d’ESO.
  5. Planificar la necessitat de places a ràtio màxima de 30. La ràtio de 30 alumnes per a ula hauria de ser la ràtio màxima aplicant les mateixes mesures de reducció de ràtio per centres amb alumnes en especials dificultats que les que s’apliquin als centres de primària.
  6. Preveure la creació del nou centre de secundària abans de la construcció del seu edifici definitiu i. si cal. amb la instal·lació de mòduls provisionals den terrenys propers a la zona.


C.   L’ESCOLARITZACIÓ DE LES SITUACIONS DE NEE

La cohesió escolar facilita de manera notòria la cohesió social per això es valoren positivament les actuacions que s’han desenvolupat en els darrers anys a Mataró per equilibrar l’escolarització en els centres de l’alumnat amb situacions de necessitats educatives especials. Es proposa seguir en la mateixa línia tot millorant la seva aplicació a partir dels criteris següents:


1.  Establir anualment, com s’ha fet fins ara, el nombre d'alumnes amb NEE per aula. En cas que es considerés que la ràtio resultant és excessivament descompensada, aplicar reducció de ràtio en els grups o be dotar als centres de mesures excepcionals per atendre la diversitat.
2.    Compensar el desplaçament de l’alumnat a zones allunyades del domicili.
3.    Proposar al  Departament d’Ensenyament que estudiï el restabliment dels ajuts als centres concertats per aquest concepte, així com consolidar els ajuts socials locals. 
4.    Reclamar més recursos directes, econòmics i de professorat, o indirectes, com la reducció de ràtio, per al centres que atenen un % de NEE per sobre del reglamentat.


D.   ZONIFICACIÓ
 Es considera necessari fer l’avaluació de les repercussions que els models de zonificació poden tenir en l’escolarització i en el necessari equilibri territorial de l’oferta educativa. Per això es proposa:
 1.    Mantenir la zona única mentre s'acaba i es presenta l'estudi de valoració que està realitzant l'Observatori de la Qualitat Educativa de Mataró al respecte.
2.    Tendir a l'equilibri territorial, entenent com a tal la distribució al màxim d'equitativa per l'espai urbà dels equipaments educatius.

E.   EDIFICIS
Per atendre les necessitats d’equipaments per a l’escolarització prevista en els propers anys, en condicions de la màxima qualitat possible, caldrà desenvolupar les actuacions següents: la millora dels edificis escolars amb certa antiguitat i, en especial, els dels centres en zones socialment desafavorides;  l’adaptació  d’edificis de primària que hagin d’acollir grups de secundària; la programació i planificació de noves construccions. S’acorda proposar l’aplicació dels criteris següents:
  1. Programar en els propers exercicis pressupostaris la millora progressiva dels edificis existents.
  2. Programar en els propers exercicis pressupostaris la construcció del nou edifici de l’escola Angeleta Ferrer.
  3.  Programar en els propers exercicis pressupostaris la construcció d’un edifici per a un institut a la Ronda Rafael Estrany amb una sòlida oferta de FP.
  4. Programar en els propers exercicis pressupostaris l’adaptació dels edificis escolars que passaran a tenir un ús com a centres de secundària.
  5. Planificar la previsió d’un nou edifici per a un Institut a Cerdanyola, segons ho determinin les necessitats futures.
 F.   CRITERIS DE QUALITAT
 La planificació escolar, més enllà de les previsions materials, ha de considerar també mantenir, millorar o ampliar les mesures que faciliten la qualitat educativa de manera prioritària en els centres que escolaritzen més alumnat amb necessitats singulars de caràcter social, cultural o personal. Per això  s’acorda proposar l’aplicació dels criteris següents:
  1. Col·laborar amb el Departament d'Ensenyament per desenvolupar  projectes de suport a centres en situació de desavantatge, ja sigui per la composició social del seu alumnat, pel nombre d'alumnes amb NEE que escolaritzen, o per altres circumstàncies alienes al seu projecte educatiu (potenciar projectes singulars científics, musicals, artístics de teatre, dansa, lingüístics, etc...)
  2. Elaborar juntament amb el Departament d'Ensenyament criteris de suport als centres en situació de desavantatge.
Ajuntament de  Mataró
24 de gener  2014

Document a Issuu per compartir




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada