Honorable
Consellera,
Què passa a Mataró? Per què hi ha tants pares
que no han pogut matricular els seus fills a l’escola el projecte pedagògic de
la qual s’adiu als seus criteris? Per què fa trenta anys era possible portar
als fills a escoles catalanes, democràtiques , laiques, amb sistemes pedagògics
avançats i ara no? Per què tot i el manament del Parlament, tot i la opinió dels
tècnics del departament, la direcció política d’aquest segueix mantenint
tancada la línia de l’escola Joan
Coromines? Per què s’insisteix a mantenir la zona única de matriculació a
l’educació infantil a una ciutat on hi ha distàncies que superen els quatre
quilòmetres ?
Tothom és lliure de pensar el que vulgui. Hi
ha qui pot pensar, que es tracta d’un
tema de simple incompetència, que el càrrec els ve gros, que no estaven preparats i no en saben més. Podria ser. I la Consellera ho
hauria d’esmenar.
També podria ser que hi hagués hagut algun xoc
personal. Algun tema d’incompatibilitats entre maneres de pensar i de fer que
haguessin desembocat en un conflicte. En aquest cas la consellera hauria de
procurar que les possibles rancúnies personals no interferissin en la bona
marxa de l’ensenyament a la ciutat i al
país. No ens ho podem permetre.
Finalment també podria passar que hi hagués un
tema ideològic, que aquesta mena d’escoles no agradessin a aquests serveis territorials (ni per un
moment m’ha passat pel cap que siguin ordres de de Barcelona) i que es
volguessin protegir les escoles concertades del centre de la ciutat.
Déu me’n guard de pensar qualsevol d’aquestes
hipòtesis que acabo d’escriure. Qui pot creure que les persones al càrrec de
serveis territorials a Mataró tinguin currículums mediocres que no haguessin
satisfet ni de lluny el que consellera
demana als futurs mestres? Qui pot
creure que no tinguessin cap mena d’experiència en la gestió de grans zones
escolars? Evidentment, com que és disbarat cal rebutjar aquesta primera
hipòtesi.
També cal rebutjar la segona. Tothom sap que
encara que algú se li hagi escalfat la boca i en un moment donat hagi dit alguna inconveniència amenaçadora,
cap servidor públic, i molt menys cap
patriota, després la compliria sinó que sempre avantposaria els interessos de
la ciutat i de la nació al seu desig de revenja.
Tampoc pot ser la tercera. Coneixent com
conec el departament d’Ensenyament i la
seva implicació en la reforma pedagògica i en els criteris de modernitat, que
jo com professional he seguit al llarg de més trenta cinc anys, no m’ho puc
creure. No puc creure que la pedagogia d’escoles com El Dofí de Premià de Mar,
Camí del Mig de Mataró, per posar dos exemples als que em sento vinculada com a
mare i com a mestre (però que se’n podrien posar tants i tants d’altres!), ara sigui bescantada i es
retorni a l’obscurantisme del que crèiem haver sortit. Segur que no és veritat.
Per tant només puc creure que és un error
esmenable, que precisament el fet que Mataró sigui zona única no té per
objectiu que algunes mares caminin vuit-cents quilòmetres en dos mesos
(representa fer el Camino de Santiago quatre cops l’any i carregades amb nens
de tres anys que té més mèrit!) sinó que l’objectiu inicial era que els pares
no haguessin de triar l’escola del barri sinó aquella que el seu projecte
pedagògic més els abellís. I que només és per error que altres anys s’han
enviat nens i nenes que els pares volien portar a les monges al Coromines i
viceversa, amb el consegüent disgust i els conflictes que pot haver causat. Que
només es tracta de fixar-se una miqueta en quin projecte vol cada família, que
per això es fan les jornades de portes obertes. O ho tinc mal entès?
Amb la seguretat que tot plegat es podrà
arreglar, que no ens mereixem fer-nos
mal entre nosaltres mateixos, que no ens podem fer gols a la nostra mateixa
porta, que ja hi ha gent de fora que ens
vol prou mal com perquè ens dediquem a barallar-nos entre nosaltres. Amb la
seguretat que tots plegats ens en
sortirem i de què tots plegats
construirem el país que volem.
Maria Teresa Sànchez Mora
Maria Teresa Sànchez Mora
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada