AFANYA'T hem contactat amb Sílvia Carrasco Pons antropòloga de la Universitat Autònoma de Barcelona, especialista en educació i desigualtat. Ens recomana la lectura d'un article seu que pot ser molt interessant per aprofundir en temes d'escolarització. Esperem que sigui del vostre interés!
Més enllà de la «matrícula viva». La mobilitat de l’alumnat i la gestió local de l’escolarització a Catalunya
Més enllà de la «matrícula viva». La mobilitat de l’alumnat i la gestió local de l’escolarització a Catalunya
L’augment de la mobilitat
de l’alumnat de les etapes preuniversitàries i, especialment, en els nivells de
l’ensenyament obligatori, es considera un dels problemes més destacats de
l’última dècada a Espanya. Els processos d’incorporació dels alumnes amb mobilitat
i les gestions que comporten es perceben i es tracten de diverses maneres des
de les administracions autonòmiques i municipals, i també des dels centres
educatius. En aquest context, s’han popularitzat expressions per definir
aquesta mobilitat, com «matrícula viva», aplicades a l’alumnat que es mou entre
els centres educatius fora del període oficial de preinscripció. Així doncs, no
se sol concebre la mobilitat com un procés estructuralment vinculat a les
dinàmiques socioeconòmiques actuals i als canvis en l’estructura productiva i
el mercat laboral, o a factors residencials vinculats o no amb els processos
anteriors, sinó més aviat com un problema essencialment relacionat amb les
migracions internacionals i la manera de gestionar-les en l’àmbit local.
Aquest article mostra
part dels resultats obtinguts en una investigació feta a la província de
Barcelona centrada en l’abast i les dinàmiques de la mobilitat de l’alumnat,
les motivacions i estratègies de les famílies i les condicions d’escolarització
des de la perspectiva de la gestió municipal. L’anàlisi comparativa a partir de
l’explotació de dades existents, de les entrevistes amb agents clau de diversos
nivells de l’administració autonòmica i local i dels docents i les famílies
involucrades en aquests processos de mobilitat ha permès reconstruir les
diferents dimensions subjacents al fenomen i posar-ne de manifest la
complexitat. Els resultats d’aquest estudi, el primer fet a Espanya, sobre la
mobilitat de l’alumnat i la gestió de l’escolarització, permeten concloure que
la mobilitat de l’alumnat correspon en gran manera a diverses estratègies
adaptatives que inclouen també la població de nacionalitat espanyola,
assenyalen clares diferències i límits en les respostes dutes a terme en la
gestió local de l’escolarització i en situen l’anàlisi en el debat dels drets
educatius.
Silvia Carrasco Pons,
Jordi Pàmies Rovira, Àbel Beremenyi, Vicenç Casalta
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada