dijous, 3 de març del 2016

RECOMANACIONS PRÀCTIQUES PER AJUDAR-NOS A TRIAR ESCOLA


Programa de La tribu de Catalunya Ràdio: L'educador Jaume Funes ens fa algunes recomanacions pràctiques per ajudar-nos a escollir escola, ara que aviat començaran les preinscripcions per al curs que vé.  En els primers 22 minuts Funes parla dels criteris de proximitat, de l'escola pública i concertada, la zona única, "l'èxit"acadèmic, les jornades de portes obertes... Molt interessant!

dimarts, 16 de febrer del 2016

RECULL DE PREMSA: CAP REDUCCIÓ DE LÍNIA A P3

Cap reducció de línia a P3

Montse Taberner
Capgròs.com, 16-2-2016

En el Ple Municipal del passat 4 de febrer es va aprovar per unanimitat de tots els grups municipals una proposta de resolució que obliga al consistori a fer saber als Serveis Territorial Departament d’Ensenyament de la Generalitat que la ciutat, representada per tots els seus electes, no vol el tancament de cap aula de P3. També que la ciutat de Mataró considera que ja s’ha arribat al límit de les retallades en educació i que és el moment d’iniciar polítiques de millora de la qualitat educativa. I és evident que la reducció del nombre de nens i nenes a l’aula n’és una.

Hem sabut per la premsa que l’alcalde no es va fer esperar i ja en la presa de possessió de la nova directora dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental, li va fer saber a la consellera aquest posicionament.

Així mateix, els grups municipals han tingut coneixement del correu que el mateix alcalde, Sr. David Bote, ha fet arribar al Director General de Centres del Departament d’Ensenyament insistint en el mateix tema.

No podem més que felicitar-nos doncs per aquesta unanimitat dels nostres representants polítics en un tema tan sensible com aquest.

Però pensem que caldria anar una mica més enllà. Reducció de ràtios, sí, però... com?. Fins a on? A quins centres?

Pel que fa al “fins a on”, crec que el mateix Departament d’Ensenyament de la Generalitat ens donà la resposta ja en les darreres dècades del segle passat quan, en escolaritzar els infants de 3 anys als seus centres d’infantil i primària, va determinar que el número idoni d’infants per grup, aleshores, era de 20. Què ha canviat, per acceptar que avui en dia n’hi poden haver 25, 26, 27 i fins a 28?

I sobre el "com" i "a quins centres": quan es parla de qualitat de manera seriosa es posa en evidència que en són molts i diversos els factors que influeixen en la seva millora, i el nombre d’alumnes per classe no és el factor que més influeix sobre la qualitat i l’equitat dels sistemes escolars. Ara bé, quan l’ampliació del nombre d’alumnes per aula ha vingut acompanyada d’altres retallades, com les que ha patit l’ensenyament a casa nostra els darrers 4-5 anys (reducció de professorat, retirada de la sisena hora, retirada de suports en l’educació infantil, reducció de la formació del professorat, reduccions en el cobriment de les substitucions...), aleshores s’encenen totes les alarmes que assenyalen que la qualitat i l’equitat estan en perill. Convé tenir les idees clares:

Qualsevol professor o professora, així com qualsevol pare o mare que segueixi de prop l’evolució escolar dels seus fills, podrà aportar raons viscudes sobre com el nombre d’alumnes per grup o ràtio repercuteix, de forma directa o indirecta, sobre l’aprenentatge de l’alumnat, el clima de l’aula i la cohesió del grup, la gestió de la diversitat, la metodologia docent, el seguiment personalitzat dels alumnes i, per què no, sobre la pròpia salut mental del professorat.

Fàcilment podríem desgranar alguns beneficis clars d’ensenyar i aprendre en grups no molt nombrosos.

1.- El nombre d’alumnes a l’aula determina les majors o menors possibilitats de fer un ensenyament més individualitzat amb atenció a les necessitats educatives de l’alumnat.
2.- El nombre d’alumnes a l’aula afavoreix o dificulta la implicació familiar en l’educació dels infants.
3.- El nombre d’alumnes a l’aula determina significativament la interacció professor-alumne.
4.- El nombre d’alumnes a l’aula condiciona en gran manera les metodologies del professorat.
5.- El nombre d’alumnes a l’aula és un factor important en el grau de satisfacció del professorat, element important en la qualitat educativa.
6.- I també, un menor nombre d’alumnes per classe millora els resultats acadèmics.

Atenció però a aquesta última afirmació. Algunes propostes que han sorgit a Mataró van en la línia de reduir el nombre d’alumnes per aula en els centres on es concentri un major nombre d’alumnes amb dificultats d’aprenentatge degudes al seu entorn social i cultural. En canvi, estudis diversos relacionats amb l’èxit escolar demostren que la reducció d’alumnes no és suficient per compensar els desavantatges procedents de l’entorn familiar. Aquesta mesura, a part de no ser útil per a la millora dels nois i noies d’aquestes escoles, no faria més que incrementar la discriminació d’aquests centres que, per una part, podrien ser encara més senyalats en sentit negatiu i podrien perdre encara més diversitat d’alumnes i famílies, i al mateix temps es convertirien en els únics centres receptors de matrícula viva al llarg del curs escolar.

L’escola és un dels elements més enriquidors per a un infant. L’escola li permet iniciar en un marc segur i educador el que serà la vida adulta: el contacte amb altres persones, en aquest cas infants com ell, procedents d’entorns ben diferents. És l’entrenament del seu futur.

Cal per tant que la reducció de ràtios no sigui un element distorsionador de la diversitat que els infants poden trobar dins el seu centre educatiu. Per tal que això sigui així, cal que la reducció de ràtios sigui uniforme i acordada per a tots els centres sostinguts amb fons públics de la localitat. Cal que sigui obertament publicitada, argumentada i respectada per les autoritats educatives, tant locals com de l’administració de la Generalitat.

Cal un acord de ciutat per determinar el nombre d’infants que enguany es podran matricular a cada aula de P3, de manera que tots siguin beneficiaris d’aquesta mesura, així com una planificació que contempli la reducció progressiva fins arribar als 20 alumnes per aula, que la mateixa Generalitat considerava els idonis.

Els nostres representants estan en el bon camí. Seguir units per la millora educativa de la ciutat no ha de ser tan difícil.


Font: http://www.capgros.com/opinio/detall.asp?id=4555&tipus=1

FaPaC APOSTA PER REDUÏR LA RÀTIO D'ALUMNES I EVITAR AIXÍ EL TANCAMENT DE LÍNIES DE P3

La Federació d’Associacions de Pares i Marers d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) va alertar dijous passat de la “voluntat ferma” de tancar noves línies de P3 que, afirmen, té el Departament d’Ensenyament. El seu president, Àlex Castillo, va recordar que en els darrers tres cursos la Generalitat ha tancat 475 grups d’infantil (el 90 per cent dels quals públics), acollint-se a la davallada de la natalitat, i ha denunciat que diversos centres ja estan sent informats de possibles supressions de línies de cara al curs vinent. L’entitat demana que es mantingui “tota l’oferta” vigent fins a l’inici de les preinscripcions per no condicionar la demanda i proposa en tot cas reduir la ràtio d’alumnes per aula. Mataró és una de les ciutats que podria veure’s afectada pel tancament de línies de P3. Malgrat l’oposició de l’Ajuntament a la possible supressió de tres línies de P3, el Departament d’Ensenyament encara no ha decidit què farà. Les escoles de Cirera, Rocafonda i Tomás Viñas serien tres dels 53 centres que, segons la FaPaC, ja haurien estat informats de les intencions d’Ensenyament. Àlex Castillo s’oposa amb contundència a l’“estratègia” del departament d’Ensenyament, criticant que hagi endegat aquests contactes “sense conèixer la demanda real” d’alumnes de cara al curs vinent, cosa que passarà a partir del 30 de març amb l’obertura del període de preinscripcions. A parer seu, l’argument de la davallada de la natalitat no és suficient per justificar una reducció dels grups escolars de P3. A més a més, denuncien que la “política de tancaments” de grups de P3, 475 d’educació infantil en els darrers tres cursos, ha recaigut en els centres públics en un 90 per cent, per només un 10 per cent dels concertats. Tot i així, FaPaC admet el descens real de la demanda i opta per la solució de reduir la ràtio d’alumnes per classe, perquè “oferir la mateixa quantitat de grups és una política educativa que no suposa un increment de la despesa” i això permetria esponjar el nombre de nens i nenes a l’aula. *Font: totmataro.cat 16/02/2016

divendres, 25 de desembre del 2015

XERRADA PLATAFORMA EN DEFENSA DE L'EDUCACIÓ DE MATARÓ

Benvolgudes famílies,

El proper curs escolar 2016-17,  a Mataró, per raons demogràfiques,  hi haurà més alumnes d’ESO i menys nens i nenes de P-3. 

En els darrers anys de crisis,  les decisions del Departament d’Ensenyament han fet que moltes aules estiguin per sobre dels 25 alumnes a P-3 i a ESO. Ara ens diuen que caldrà tancar 4 o 5 grups.

Això, no és nou, fa temps que es coneix!!! I fa temps que des de la comunitat educativa  es proposa aprofitar aquesta reducció d’alumnes a P-3 per  disminuir el nombre de nens i nenes per aula, o sigui,  conservar TOTS els grups actuals de P-3  i aprofitar per  baixar les ràtios i, per tant, millorar l’atenció dels alumnes a l’aula.

En relació als grups d’ESO, ara caldrà crear-ne 4 o 5. Tot i que fa anys que ho sabem, ens proposen enquibir-los de qualsevol manera en escoles, aparentment amb “nous projectes educatius”. No ho veiem clar!! No volem massificar encara més la ESO. S’ha de crear un nou institut a la ciutat i crear els espais i els projectes pedagògics adequats per els alumnes.

Ja som a desembre i hi ha massa dubtes. En agradaria parlar de tot això amb vosaltres.

Us proposem trobar-nos i parlar-ne a fons.

Reserveu-vos el proper  21 de gener de 2016  a les 19h                                           

                      Lloc: Al gimnàs de l'Escola Montserrat Solà 

                                          Que tingueu un Bon Nadal!!!

Plataforma en defensa de l'Educació de Mataró
Ronda O'Donnell, 94 2n
08302 Mataró
Esmandies Casal de Barri

dilluns, 21 de desembre del 2015

COMUNICAT CONJUNT ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP

ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP manifesten la seva perplexitat i indignació per les informacions aparegudes sobre les propostes del govern municipal pel mapa escolar 
Els grups municipals d’esquerres de l’Ajuntament de Mataró critiquen durament les mesures suposadament proposades, així com el fet que no s’hagin tingut en compte les seves propostes

Mataró, 15-12-2015

El grups municipals d’ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP han quedat perplexos i indignats després de la lectura de la noticia apareguda en alguns mitjans de comunicació locals, sobre les propostes del govern municipal pel mapa escolar del curs vinent.
Els grups citats manifestem la nostra indignació pel que considerem, en primer lloc, una falta de respecte envers els grups polítics municipals que han estat presentant propostes que no s’han tingut en compte ni tant sols per ser respostes en algun sentit. També considerem aquest fet una falta de respecte envers la comunitat educativa, que tampoc ha vist recollits els acords que es van aprovar en el darrer Consell Escolar Municipal, que va tenir lloc el passat 9 de desembre. També cal tenir en compte que durant les darreres setmanes s’havia reunit tres vegades la comissió de grups polítics per tractar el tema del mapa escolar a la nostra ciutat.
En l’esmentada comissió s’havia discutit la proposta inicial presentada pel regidor d’Educació. Els grups municipals que signen aquest comunicat havien presentat opcions diferents a les presentades pel regidor, de cara a establir criteris que no tinguessin només en compte els aspectes quantitatius (nombre d’alumnes i nombre de grups necessaris per escolaritzar-los), sinó també aspectes qualitatius que permetessin de manera progressiva el retorn a condicions educatives anteriors a la crisi.
Aquestes mesures es podrien resumir de la següent manera:
Pel que fa a l’escolarització dels alumnes de P3:
- Davant la proposta municipal de reduir grups, mantenint les ràtios a 25 alumnes/aula, es va presentar la proposta de mantenir els grups actuals i poder així iniciar una reducció progressiva d’alumnes per aula, que permetés, en un termini de 3-4 cursos escolars, arribar als 20 alumnes per aula, nombre que el mateix Departament d’Educació de la Generalitat considerava idoni per a l’escolarització de nens i nenes de 3 anys quan va iniciar la seva escolarització en les escoles públiques i concertades. Arribats a aquest punt, que podria arribar segons les previsions demogràfiques lliurades pel mateix govern municipal cap al curs 2019-2020, seria el moment de plantejar-nos si cal iniciar algun tancament de línies a la ciutat, en cap cas abans.
Pel que fa a l’escolarització de l’alumnat de 1r d’ESO:
- Al contrari que l’alumnat de 3 anys, que pateix una lenta davallada demogràfica, l’alumnat de 1r d’ESO experimenta un creixement important i conegut des de fa 11 anys. Per aquest motiu, s’havia previst en governs anteriors la planificació de dos instituts més a la ciutat, un a la ronda Rafael Estrany, a l’est de la ciutat, i un altre a la zona del carrer Molí de Vent, a l’oest.
- Malgrat aquestes previsions, i malgrat saber amb seguretat que enguany caldria fer front a aquest increment d’alumnes a 1r d’ESO, ni els Serveis Territorials de la Generalitat ni el govern municipal de CiU van moure els fils administratius necessaris per tal que la construcció d’aquests dos edificis es comencés a materialitzar.
- Ara pretenen entabanar la població venent un concepte que ni hi és ni de moment se l’espera: el dels instituts-escola.
Els instituts-escola representen un projecte interessant iniciat en el període del govern d’Entesa, que amb molt bon encert volia unir en un sol projecte educatiu i amb equips docents compartits l’educació dels nens i nenes des dels 3 anys fins als 16.
Dissortadament, de moment no hi ha cap perspectiva que faci pensar que és una opció del govern en funcions de la Generalitat. No és una opció senzilla de portar a terme pel fet que cal modificar molts aspectes econòmics, administratius i professionals, i per tant, el veiem absolutament irrealitzable a curt termini.
ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP pensem que actualment la proposta de tancar línies de P3 per crear instituts-escola, escolaritzant alumnes de 1r d’ESO en centres de primària, és un engany a la població perquè impedeix la millora de les condicions d’escolarització dels alumnes de P3 i escolaritza els de 1r d’ESO en unes condicions pitjors que la dels seus companys i companyes escolaritzats en centres de secundària.
Per part nostra vam proposar:
- Iniciar també una reducció del nombre d’alumnes per aula a 1r d’ESO, escolaritzant el curs vinent un màxim de 29 alumnes per aula.
- Incrementar 6 noves línies de 1r d’ESO, en lloc de les 5 que proposa el govern municipal.
- Obrir el nou institut de la Ronda Rafael Estrany, amb 4 noves línies d’ESO, amb un equip de professionals motivat i amb un projecte pedagògic innovador que sigui un important atractiu per amplis sectors de la població.
- Els altres dos grups s’obririen als instituts Puig i Cadafalch i Laia l’Arquera.
Tant en la comissió de grups municipals com en el Consell Escolar Municipal es van exposar abastament aquestes opcions i van ser recollides per la regidoria, amb el compromís de traslladar-les a la direcció dels Serveis Territorials de la Generalitat.
En lloc de donar una resposta tant als grups municipals com a la comunitat educativa, ens hem assabentat de la proposta del govern mitjançant els mitjans de comunicació locals.

Grups municipals d’ICV-EUiA, ERC-MES, VOLEMataró i CUP
Mataró, 15 de desembre de 2015

dijous, 10 de setembre del 2015

RECULL DE PREMSA: SERVEIS TERRITORIALS D'ENSENYAMENT DEFENSA LA ZONA ESCOLAR ÚNICA

El seu director, Vicent Garcia, creu que és la mesura idònia per 'garantir la cohesió social', després que l'Ajuntament debati el futur de la mesura
A les portes de l’inici del nou curs escolar 2015/16, el director de Serveis Territorials del Maresme i el Vallès Oriental, Vicent Garcia, va presentar divendres a Mataró les novetats i dades més significatives d’enguany. Un dels aspectes destacats pel director va ser la seva defensa de la zona única a la ciutat. Garcia deixa clara la seva postura argumentant que aquest sistema d’inscripció escolar és creat amb l’objectiu principal de “garantir la cohesió social” i la necessitat de què “totes les famílies tinguin les mateixes oportunitats de triar un centre”.

“Si l’alcalde de Mataró vol cohesió social, hem de fer que totes les escoles participin de la mateixa zona”. Així ho explicava el director de Serveis Territorials després que l’alcalde de Mataró, David Bote, hagi mostrat la seva intenció d’estudiar el model actual de zona única. Garcia creu que només així s’aconsegueix una “distribució equitativa de l’alumnat” i recorda que el model està implantat a tota la comarca “amb èxit”. Segons el director, aquesta distribució es fa perquè “no podem deixar que barriades senceres hagin de quedar-se tota la població estrangera a les seves escoles”. Segons la normativa,“s’han de distribuir dos nouvinguts per grup i a Mataró estem ja en sis o set per grup”.

Enguany el nou curs comença amb uns 70.300 alumnes al Maresme i gairebé 22.500 alumnes a Mataró, segons dades provisionals. Pel que fa a les dades generals d’alumnat del Maresme, creixen els grups en gairebé tots els nivells. Excepte a Educació Infantil, on enguany s’han perdut fins a 500 alumnes en comparació amb les dades de l’any passat, les xifres d’alumnat creixen tant a Educació Primària (uns 480 més), ESO (al voltant de 317 més) i Educació Especial (25 més).



Les frases de Vicent García
- “No podem deixar que barriades senceres hagin de quedar-se tota la població estrangera a les seves escoles”

- "El nou centre d'FP ha de ser referent al Maresme, ha de donar un plus, i l’oferta serà diferent a la de l’altre buc insígnia, el Miquel Biada"

- "Cal construir l'Angeleta Ferrer perquè el centre està desproveït d’escola pública”.


*font: capgros.com 07/09/20015





dimecres, 9 de setembre del 2015

ILP EN MARXA - MATARÓ 18 DE SETEMBRE



18 de setembre: ‪#‎ILPsEnMarxa‬ 
Manifestació 18:30h Ajuntament de Mataró 
i a les 19:30h tren groc cap a Badalona!
Compartiu! Aquesta serà la columna d'educació!