dimecres, 4 de febrer del 2015

PRESENTACIÓ A MATARÓ DE LA ILP EDUCACIÓ PÚBLICA

El proper dijous 12 de febrer a les 19h al Centre Cívic Pla d'en Boet de Mataró, des de l'Assemblea Groga de Mataró/Maresme han organitzat una xerrada/debat on es parlarà i debatrà la nova Iniciativa Legislativa Popular per un nou sistema educatiu a Catalunya, promoguda per l'Assemblea Groga. A la xerrada hi participaran sindicats, partits, AMPAs, estudiants i plataformes socials i veïnals. Per llegir la proposta de llei podeu consultar el web: www.ilpeducacio.cat @ILPEducacio a twitter

divendres, 16 de gener del 2015

RECULL DE PREMSA PERE GALBANY: "LA GENERALITAT ÉS QUI TÉ COMPETÈNCIES EN ENSENYAMENT"



El regidor considera que l'Ajuntament pot "aconsellar, persuadir i recomanar' al govern català en aquest àmbit, però no decidir unilateralment

El regidor d'Ensenyament, Pere Galbany, ha sortit al pas de les crítiques que en les darreres setmanes ha rebut la política educativa del govern municipal. Galbany, en declaracions a Capgros.com, ha recordat que "mani qui mani a l'Ajuntament, les competències en Ensenyament les té la Generalitat". Ho afirma en resposta a ICV-EUiA, qui ha manifestat en els darrers dies que a Mataró no li cal regidor d'Ensenyament si totes les decisions les acaben prenent a Serveis Territorials. "El que sí podem fer com a Ajuntament és aconsellar, persuadir o recomanar" al govern català "per anar cap allà on volem a la ciutat".

És en aquest marc que Galbany situa la reducció, de cara al curs vinent, de dues línies de P3, quatre menys que les marcades inicialment segons les previsions demogràfiques per al 2015-2016. Finalment, seran un centre públic, Àngela Bransuela, i un de concertat, Salesians, els que perdran les línies. "Ho hem fet de manera totalment consensuada amb les dues escoles", afirma el regidor. Segons Galbany, el descens d'infants que el curs vinent hauran de cursar P-3 és menor de l'esperat a la ciutat, l'Ajuntament ha negociat amb la Generalitat que la incidència en pèrdua de línies "fos mínima". Si se n'haguessin eliminat sis, afegeix, hauria estat molt difícil mantenir la ràtio de 25 alumnes per aula a infantil i i primària.

El curs vinent la ciutat perdrà dues línies de P3 a l'Àngela Bransuela i a Salesians

Secundària i FP
Des de l'oposició també s'ha preguntat insistentment al consistori com preveu gestionar l'augment d'alumnat de secundària en els propers cursos, que obligarà a obrir noves línies d'ESO. Per fer-ho possible, en els darrers mesos s'ha parlat de diverses possibilitats, des de la construcció d'un nou institut a Rocafonda fins a la conversió de centres de primària com l'Àngela Bransuela en "escola-institut".

Galbany explica, però, que ara hi ha una nova variable sobre la taula que trastoca aquests plans: la planificació, encara per concretar, d'un possible nou centre d'FP integral a tocar del TecnoCampus. Aquest nou centre no acolliria pas estudiants de secundària obligatòria, però sí que està previst que, si acaba sent una realitat, aglutini la formació professional que fins ara ofereixen els instituts Thos i Codina, Puig i Cadafalch i Satorras (el Miquel Biada, de titularitat municipal, seguiria mantenint l'oferta, segons detalla el regidor). Això vol dir que aquests dos instituts, que també ofereixen ESO i Batxillerat, tindrien noves places lliures i potser podrien assumir aquesta demanda creixent.

Font: Capgros.com 15/01/2015

RECULL DE PREMSA: ICV CONSIDERA QUE EL GOVERN "NO DEFENSA ELS INTERESSOS EDUCATIUS" DE MATARÓ

ICV-EUiA considera que el govern municipal "no defensa els interessos educatius" de Mataró. En una roda de premsa la setmana passada, la regidora Conxita Calvo es va mostrar especialment dura amb l'executiu local per la seva tasca en aquest àmbit. "Els Serveis Territorials d'Ensenyament fan i desfan a Mataró com els plau", va assegurar l'exregidora d'Educació amb el govern tripartit.

Els ecosocialistes estan especialment molestos perquè, segons ells, el govern no ha complert amb el document 'Criteris de Planificació Escolar a Mataró 2013-2020', fruit d'un ampli procés participatiu on hi van prendre part els diferents organismes vinculats a l'educació mataronina. En aquest document, s'establia com actuar davant la reducció de població escolar de P-3 prevista i l'augment d'alumnes en els cursos d'ESO.

"El regidor Pere Galbany, incomplint els acords, ens anuncia que es retallaran dos grups de P-3 a la nostra ciutat, mostrant-nos que aquell desplegament participatiu era una farsa", va dir Calvo. La regidora d'ICV també va exigir al consistori que defensi davant la Generalitat una ràtio màxima de 25 alumnes per grup a P-3 i de 30 alumnes per grup a l’ESO. En el ple de gener, Calvo va assegurar que a Mataró "no li calia regidor d'Ensenyament" si tot s'acabava decidint des de Serveis Territorials.

Font: Capgros.com 12/01/2015

RECULL DE PREMSA. ARTICLE D'OPINIÓ L'EDUCACIÓ: EL PUNT FEBLE DEL GOVERN DE CIU A MATARÓ


El govern de CiU de Mataró ha estat fortament qüestionat i atacat al llarg de la legislatura per les seves actuacions a nivell educatiu. El seu regidor, el senyor Pere Galbany, ha estat un dels regidors més polèmics, en el terreny educatiu. 

Primer va ser el tancament de la línia de P3 de l'Escola Joan Coromines, a continuació el tancament per aluminosi de l'Escola Angeleta Ferrer i el seu trasllat al Torre Llauder i finalment, el cas del menjador escolar del Camí del Mig.

De tots tres cassos, la seva ineficiència li ha portat molts problemes a l'hora de resoldre'ls, fins al punt que l'alcalde va haver de posicionar-se i actuar. Més enllà de l'àmbit merament polític, la comunitat educativa (Afanya't, Assemblea Groga, AMPAs, etc) ja vam denunciar la falta d'eficiència i resolució del regidor, i posteriorment vam demanar la seva destitució.

Es realitzà un procés “participatiu” de planificació escolar en el qual la ciutat havia de redactar el mapa escolar dels propers anys. Doncs bé, aquest procés a hores d'ara, ja és paper mullat. En aquest procés es demanava la construcció d'un nou institut a Rocafonda (acord pres per la Comissió de planificació del Mapa Escolar) s'ha substituït, sense consens previ amb regidors i comunitat educativa, per un centre únicament de formació professional a la zona del Rengle (Tecnocampus). Proposta que va fer en el seu moment el senyor director de Serveis Territorials, Vicent Garcia, ( al marge del Consell de la Formació professional i també del Consell Escolar Municipal) i que el govern de Joan Mora ha adaptat de cara a les eleccions municipals del maig per fer campanya. 

Cal esmentar que la construcció de l'Escola Angeleta Ferrer no apareix als pressupostos de la Generalitat i la seva construcció està prevista pel curs 2015-2016 però sense confirmació rotunda. És a dir, després de dos anys i tres mesos sense escola, no està assegurada al 100% la construcció del nou edifici. Això sí, el govern municipal ja està pensant en construir un nou edifici exclusivament de formació professional, passant completament dels acords presos en el període participatiu de planificació escolar on es reclamava amb caràcter d'urgència la construcció d'un nou institut (amb especial atenció als cicles formatius) a Ronda Rafel Estrany degut a l'augment d'alumnat a secundària. D'altra banda, la notícia de la construcció del nou centre de formació professional s'ha presentat sense cap estudi ni informe que valori la necessitat del centre i tampoc es té en compte l'impacte que tindrà sobre l’oferta actual d’FP als instituts de la ciutat. Una decisió a porta tancada sense el vistiplau de la comunitat educativa i del consistori.

La falta de consens, participació/planificació i decisió del govern de CiU està portant l'educació de la nostra ciutat al límit. Un document de planificació escolar que tant el govern de CiU com el director de Serveis Territorials estan trepitjant de manera ferma i constant, fent i desfent el que els hi convé sense consens amb la comunitat educativa. Cal un canvi rotund en les polítiques educatives de la ciutat pensant en els infants i joves i no en pressupostos i retallades. L'educació és i serà el pilar fonamental de la nostra societat i ciutat, i ara més que mai, on els barris l'atur juvenil és altíssim, cal apostar per una educació transformadora, radicalment democràtica, d'accés universal i amb places públiques per a tothom. Cal una planificació des del punt de vista global de ciutat i les seves necessitats. Esperem que les eleccions del maig, en els programes electorals, l'educació sigui un dels punts principals per tirar endavant una ciutat amb un 20% d'atur i on les retallades a nivell educatiu han deixat escoles i instituts sense recursos.

Perquè un altre món sigui possible, una altra educació és necessària.


 Bernat Aranyó
 Membre d'Assemblea Groga


  Font: Capgros.com 15/01/2015

diumenge, 16 de novembre del 2014

RECULL DE PREMSA: L'ESCOLA EL CALDERÍ FARÀ UNA MARXA SOROLLOSA PER EVITAR LA SUPRESSIÓ DE P3 I COMUNITAT D'APRENENTATGE





Caldes de Montbui (ACN)
Pares i alumnes de l'Escola El Calderí de Caldes de Montbui (Vallès Oriental) protagonitzaran diumenge una "marxa sorollosa" pels carrers del municipi per mantenir la línia de P3 pel curs vinent i evitar que es "trenqui "el model de comunitat d'aprenentatge. L'AMPA tem que l'escola s'acabi convertint en un centre de secundària "sense projecte" i amb "cursos saltejats" d'infantil i primària. L'Ajuntament té previst reunir-se amb el Departament d'Ensenyament a finals d'aquest mes per saber quin serà el futur de l'escola. Els pares consideren que la Generalitat prefereix prioritzar la inversió en l'escola concertada.

Llegir article en línia: www.324.cat 14/11/2014



dimarts, 16 de setembre del 2014

RECULL DE PREMSA: INDIGNACIÓ PER "L'EXCURSIÓ" DELS ALUMNES A DINAR A FORA DEL CAMÍ DEL MIG



La solució adoptada pel Departament no complau els pares, que seguiran pressionant 

Al punt de dos quarts d’una del migdia del 15 de setembre s’acabava el primer matí de classes al Camí del Mig. Les corredisses, les famílies que passen a buscar els seus fills, una munió de samarretes grogues, d’aquest groc corporatiu en defensa de l’educació pública. Tot era normal a excepció d’en Sethomes, el gegant de l’escola, que era al pati i d’una pancarta que s’enganxava a la tanca de l’escola. Òbviament no era un primer dia d’escola com un altre. El Camí del Mig ha estat el centre d’atenció les dues setmanes precedents a l’inici del curs escolar i ho torna a ser en el dia de Sant Tornem-hi. El conflicte del menjador escolar, provocat per un forat enorme a les finances de l’Ampa de l’escola, torna a posar el focus sobre l’escola. Avui ha de ser el primer dia de la solució adoptada pel Departament i beneïda per l’Ajuntament. “No és cap solució, és una 'patranya' indignant” diu un dels pares.

El que és solució per a les dues administracions no deixa d’indignar ni a mares i pares de l’escola ni –en segon terme– als docents de l’escola. El paper que ha quedat als mestres no deixa de ser galdós perquè són jeràrquicament subalterns dels que decideixen el què però fraternalment germans en arguments dels que es queixen de la decisió. La decisió, una vegada els mestres es van negar a seguir assumint el servei de menjador amb el beneplàcit dels pares, és la de transportar els alumnes de menjador del Camí del Mig a les instal·lacions veïnes de l’Institut Laia l’Arquera que pràcticament tothom segueix anomenant amb el nom original de Pla d’en Boet. El que sobre el mapa pot semblar un transport curt és totalment il·lògic pel portaveu dels pares del Camí del Mig. “El Camí del Mig té un menjador perfectament equipat i en canvi s’enduen els nens a unes instal·lacions que no ens han deixat veure però que són una cantina sense l’equipament necessari, a un carrer de distància, sense consultar i de forma unilateral, és absurd”, explica Joan Gros, un dels portaveus dels pares. Pares que, cal constatar-ho, no tenen res a veure amb els que van provocar o conviure amb el gran desfalc culpable de tot.

Protesta en el trasllat

 

La indignació dels pares s’escenifica amb el primer trasllat d’alumnes. Una quarantena han optat per quedar-se a menjar a l’escola –molts tenen beca al respecte– i els monitors els fan anar cap a l’Institut veí. Al seu pas els pares despleguen cartells reclamant que puguin menjar a l’escola i no haver de fer una excursió “com si seguissin el flautista d’Hamelin”. La situació es torna encara més dantesca perquè en el primer dia de curs també han començat les obres de pavimentació del carrer d’Alarona, potes enlaire i ple de màquines i operaris. “I quan plogui es mullaran, i quan faci fred tindran fred” recorda un altre pare mentre els alumnes fan via cap a l’Institut. L’acció de protesta s’acaba aquí però el portaveu no està disposat a donar treva. “Seguirem negociant i demanant que es pugui dinar al Camí del Mig”. La resposta, ja dies abans, és idèntica per part del Departament i de l’Ajuntament, que ha fet d’interlocutor. No es pot, asseguren.

Els pares se’n recorden de l’Alcalde, que al Ple Municipal va dir que el passat dia 15 els nens podrien dinar al Camí del Mig. Fora de micro interpreten que era una manera de pressionar els mestres perquè seguissin assumint el servei com l’any passat. Però no estan disposats a fer pinça en aquest sentit, expliquen, mentre confessen la seva por pel que la situació pugui acabar provocant. Un pare que no vol ser citat m’explica que “no voler negociar el deute primer, proposar que siguem centre de sisena hora després o ara fer aquesta excursioneta, forma part d’una estratègia per desprestigiar l’escola”. Les teories de la conspiració sempre arrelen bé en situacions esperpèntiques com la de 40 nens creuant un carrer en obres per anar a un Institut a dinar.

Després del primer trasllat, el carrer torna a la calma i segueixen les obres. A la tornada dels nens ja no hi som els periodistes ni hi ha pares amb cartells. Els cartells, per cert, també han estat objecte de discòrdia. M’expliquen que hi ha hagut trucades protestant per la utilització d’aquests. El pare que no vol sortir insisteix. “No volen que se sàpiga, no volen que protestem, no volen oposició i nosaltres ja no sabem què fer. El meu fill farà P-3, sóc nou i no entenc res”. Realment els camins de l’administració són inescrutables, com el carrer potes enlaire que creuen els nens del Camí del Mig en aquest primer dia d’escola.

*Font: totmataro.cat 16/09/2014